Het Istanbul Grand Airport (IGA), een Turks luchthavencomplex, is onlangs voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot beste vliegveld ter wereld. Dit prestigieuze eerbetoon, uitgereikt door Air Transport News, is gebaseerd op de stemming van meer dan 4000 managers uit de internationale reisbranche.
Wat maakt dit ‘Grand Airport’ zo uniek? De architectuur, met zijn opvallende Ottomaanse invloeden en waardevolle Iznik-tegels, wekt de indruk dat passagiers zich in het Topkapi-paleis bevinden. Toch is de luchthaven, die jaarlijks 90 miljoen passagiers kan verwerken, buitengewoon futuristisch, waardoor het nu al als een iconisch bouwwerk wordt beschouwd.
In tegenstelling tot conventionele luchthaventerminals, biedt de hoofdterminal van Istanbul Grand Airport een uitnodigende en moderne omgeving. Met zijn twee gebogen vleugels verbonden door een centraal atrium, combineert het ontwerp opvallende architectonische kenmerken met een efficiënt reisproces en een subtiele weerspiegeling van de lokale cultuur en geschiedenis.
Het centrale hub-systeem zorgt voor een snelle en gemakkelijke toegang tot de gates, terwijl de reis naar deze gates zelf een unieke ervaring biedt. Kunstwerken, variërend van traditioneel Turks tot moderne sculpturen, en dagelijkse evenementen zoals concerten en workshops, creëren een levendige en stimulerende sfeer voor reizigers.
Naast een breed scala aan designerwinkels en eetgelegenheden, van snelle hapjes tot luxe à la carte-restaurants, biedt de Turkish Airlines Business Lounge ook een spectaculair uitzicht op de startbaan en een eigen spa.
Zelfs de verkeerstoren van Istanbul Grand Airport is een opvallend kunstwerk, geïnspireerd door de tulp, die oorspronkelijk uit Turkije komt maar later naar Nederland werd gebracht. Met 17 verdiepingen en een hoogte van 90 meter, werd het ontwerp in 2016 bekroond met de International Architecture Award.
Hoewel de bouw van Istanbul Grand Airport in 2014 begon en vier jaar later werd voltooid, met een kostenplaatje van tien miljard, ging dit niet zonder verlies. Helaas kwamen tijdens de bouw 27 bouwvakkers om het leven. Ondanks deze uitdagingen blijft de luchthaven groeien, met plannen om uiteindelijk 200 miljoen passagiers per jaar te verwelkomen.